Τρίτη 17 Μαΐου 2016

ΑΡΧΗ 1ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ  ΝΕΟ & ΠΑΛΑΙΟ ΣΥΣΤΗΜΑ – Γ΄ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ & Δ΄ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ 
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ  Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ Δ΄ ΤΑΞΗΣ  ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ  ΚΑΙ ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Β΄) ΔΕΥΤΕΡΑ 16 ΜΑΪΟΥ 2016  -  ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΤΡΕΙΣ (3)
 
ΚΕΙΜΕΝΟ
 Η φιλία  Η φιλία, δώρο ακριβό και ευτύχημα σπάνιο, έχει πανάρχαιους τίτλους ευγένειας. Την εχάρηκαν άνθρωποι εκλεκτοί, σε όλα τα γεωγραφικά και τα ιστορικά πλάτη της οικουμένης, και την εγκωμίασαν ποιητές, σοφοί, πολιτικοί με τον τρόπο του ο καθένας, αλλά όλοι με την ίδια συγκίνηση. Άλλωστε, εκτός από την καταγωγή της λέξης (που είναι κατευθείαν παράγωγο του κύριου για την «αγάπη» ρήματος: φιλείν), και μόνο το γεγονός ότι, για να τονίσουμε την εκτίμηση και την εμπιστοσύνη μας προς τα πιο οικεία μας πρόσωπα, δηλώνουμε ότι τους θεωρούμε «φίλους», μαρτυρεί πόσο ψηλά η κοινή συνείδηση τοποθετεί τη φιλία. Τι είναι η φιλία; «Εύνοια», φυσικά, όπως λέγει ο Αριστοτέλης• να έχεις, δηλαδή, καλές διαθέσεις απέναντι σ’ έναν άνθρωπο, να αισθάνεσαι στοργή γι’ αυτόν, να επιζητείς την συντροφιά του και να θέλεις την ευτυχία του• να είσαι εύνους προς κάποιον και αυτός εύνους προς εσένα• να υπάρχει ανταπόκριση, αμοιβαιότητα στα αισθήματά σας, να τον αγαπάς και να τον τιμάς κι εκείνος, επίσης, να σε αγαπά και να σε τιμά. Γι’ αυτό, όσο τρυφερές κι αν είναι οι σχέσεις μας με τα άψυχα, δεν λέγονται φιλία. Όταν αγαπούμε ένα άψυχο πράγμα, αυτό που αισθανόμαστε δεν είναι φιλία. Μπορούμε να διακρίνουμε τρία είδη φιλικών σχέσεων, κατά τον Αριστοτέλη: «διά το χρήσιμον», «δι’ ηδονήν», «διά το αγαθόν». Στην πρώτη περίπτωση, συνδεόμαστε μ’ έναν άνθρωπο, επειδή ο ένας μας είναι στον άλλο χρήσιμος (για τις υποθέσεις, τις ανάγκες, τη σταδιοδρομία, τις πολιτικές φιλοδοξίες μας κ.τ.λ.). Στη δεύτερη, διατηρούμε στενές σχέσεις μαζί του, επειδή μας προξενεί ευχαρίστηση (είναι διασκεδαστικός, έξυπνος συνομιλητής, επιδέξιος συμπαίκτης κ.τ.λ.). Και στις δύο περιπτώσεις, «αγαπούμε» τον άλλο κι εκείνος μας «αγαπά» όχι για την ανθρώπινη ποιότητά μας, επειδή, δηλαδή, είμαι εγώ αυτός που είμαι και είναι εκείνος αυτός που είναι (κατά το σώμα και την ψυχή, το ήθος, το πνεύμα), αλλά επειδή κάτι άλλο περιμένουμε απ’ αυτόν και αυτός από εμάς, ένα κέρδος (υλικό ή ηθικό) ή μιαν απόλαυση (την τέρψη της ευχάριστης συναναστροφής). Του τρίτου είδους ο φιλικός δεσμός είναι η τέλεια, η ουσιαστική και ακατάλυτη φιλία. Τον κάνω συντροφιά, τον τιμώ, τον αγαπώ, με κάνει συντροφιά, με τιμά, με αγαπά, όχι επειδή περιμένω απ’ αυτόν ή εκείνος περιμένει από μένα ωφέλεια (με όλο που βέβαια και μπορώ και θα τον ωφελήσω, όπως και εκείνος επίσης, και μπορεί και θα με ωφελήσει), ούτε επειδή μου είναι ευχάριστος και του είμαι ευχάριστος (με όλο που πραγματικά αισθανόμαστε ευχαρίστηση ο ένας κοντά στον άλλο), αλλά επειδή, όντας ο καθένας μας αυτό που είναι, μοιάζουμε ο ένας στον άλλο –η ομοιότητά μας βρίσκεται στην ανθρώπινη αξία μας, στο υψηλό ποιόν της ανθρωπιάς μας. Η τέλεια, λοιπόν, φιλία είναι συνάντηση και δεσμός δύο προσώπων απάνω στον ίδιο ηθικό άξονα, στην ίδια αξιολογική κλίμακα. Θεμέλιο και εγγύηση της αγάπης τους είναι η «αρετή», και επειδή η αρετή είναι «κτήμα ες αεί» του ανθρώπου, ούτε αλλοτριώνεται, ούτε φθείρεται• οι φιλίες που δημιουργούνται απάνω σ’ αυτή τη βάση είναι σταθερές και μόνιμες, αδιάλυτες.   Φίλος είναι ο παραστάτης και σύμμαχός μας στον τραχύ αγώνα να υπάρξουμε, να σηκώσουμε το βάρος της ανθρωποσύνης μας, χωρίς να συντριβούμε ή να ευτελιστούμε. Όταν σε μια βαρυσήμαντη καμπή του βίου μελετούμε ή επιχειρούμε κάτι πολύ σοβαρό και επικίνδυνο, έχουμε ανάγκη από ένα καλόγνωμο σύμβουλο και αυστηρό κριτή, για να συζητήσουμε μαζί του ελεύθερα και χωρίς περιστροφές το πρόβλημά μας. Ποιος μπορεί να είναι αυτός ο σύμβουλος και κριτής; Μπορεί το πρόσωπο τούτο να είναι άλλος εκτός από τον φίλο;  
Ε.Π. Παπανούτσος, Πρακτική Φιλοσοφία, σσ. 111-121, Εκδόσεις Νόηση, Αθήνα, 2008 (Διασκευή).
ΤΕΛΟΣ 1ΗΣ ΑΠΟ 3 ΣΕΛΙΔΕΣ
ΑΡΧΗ 2ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ  ΝΕΟ & ΠΑΛΑΙΟ ΣΥΣΤΗΜΑ – Γ΄ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ & Δ΄ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ
 
  A1. Να γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε (90-110 λέξεις). Μονάδες 25 
 
Β1. Να επαληθεύσετε ή να διαψεύσετε, σύμφωνα με το κείμενο, τις παρακάτω διαπιστώσεις, γράφοντας στο τετράδιό σας, δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση, τη λέξη Σωστό, αν η πρόταση είναι σωστή, ή τη λέξη Λάθος, αν η πρόταση είναι λανθασμένη:
 α. Ακόμα και οι τρυφερές σχέσεις μας με τα άψυχα είναι φιλία.
 β. Η αμοιβαιότητα των αισθημάτων είναι απαραίτητη προϋπόθεση της φιλίας.
 γ. Η φιλία δεν αποκλείει την προσδοκία οποιασδήποτε υλικής ανταμοιβής και ευχαρίστησης.
 δ. Η τέλεια φιλία είναι εκείνη που στηρίζεται σε ηθικές αξίες.
ε. Σε μια δύσκολη στιγμή της ζωής μας μπορούμε να στηριχτούμε και σε άλλους συμπαραστάτες και συμβούλους εκτός από έναν φίλο. Μονάδες 10 
 
Β2. α) Να βρείτε δύο τρόπους ανάπτυξης της τρίτης παραγράφου του κειμένου «Μπορούμε να διακρίνουμε … (την τέρψη της ευχάριστης συναναστροφής).» και να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με αναφορές στο κείμενο. Μονάδες 4 
 β) Ποια νοηματική σχέση εκφράζουν οι παρακάτω διαρθρωτικές λέξεις;   Άλλωστε (1η παράγραφος)   δηλαδή (2η παράγραφος)   Όταν (2η παράγραφος)   λοιπόν (4η παράγραφος). Μονάδες 4
 
Β3. α) Να γράψετε ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:    εγκωμίασαν,   ευχαρίστηση,   συναναστροφής,   ακατάλυτη,   φθείρεται.     Μονάδες 5 
 
ΤΕΛΟΣ 2ΗΣ ΑΠΟ 3 ΣΕΛΙΔΕΣ
ΑΡΧΗ 3ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ  ΝΕΟ & ΠΑΛΑΙΟ ΣΥΣΤΗΜΑ – Γ΄ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ & Δ΄ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ
 
 
β) Να γράψετε ένα αντώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:   οικεία,   επιδέξιος,   ωφέλεια,   αξία,   αυστηρό. Μονάδες 5 
 
Β4. α) Να αιτιολογήσετε τη χρήση των εισαγωγικών και της παρένθεσης στις παρακάτω περιπτώσεις της τρίτης παραγράφου: «διά το χρήσιμον» «αγαπά» (υλικό ή ηθικό). Μονάδες 3 
β) Να αιτιολογήσετε τη λειτουργία του β΄ ενικού ρηματικού προσώπου στη δεύτερη παράγραφο και του α΄ πληθυντικού στην τρίτη παράγραφο. Μονάδες 4 
 
Γ1. Σε ομιλία 500-600 λέξεων που θα γράψετε για να εκφωνήσετε σε εκδήλωση του σχολείου σας, με θέμα τις ανθρώπινες σχέσεις στη σύγχρονη εποχή, να εκθέσετε:
  α)  τα χαρακτηριστικά της γνήσιας φιλίας, όπως εσείς την αντιλαμβάνεστε και
 β)  την άποψή σας σχετικά με τον ρόλο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης/διαδικτύου στη δημιουργία σχέσεων φιλίας. Μονάδες 40   
ΟΔΗΓΙΕΣ (για τους εξεταζομένους) 
 
1. Στο εξώφυλλο να γράψετε το εξεταζόμενο μάθημα. Στο εσώφυλλο πάνωπάνω να συμπληρώσετε τα ατομικά σας στοιχεία. Στην αρχή των απαντήσεών σας να γράψετε πάνω-πάνω την ημερομηνία και το εξεταζόμενο μάθημα. Να μην αντιγράψετε τα θέματα στο τετράδιο και να μη γράψετε πουθενά στις απαντήσεις σας το όνομά σας.
2. Να γράψετε το ονοματεπώνυμό σας στο πάνω μέρος των φωτοαντιγράφων, αμέσως μόλις σας παραδοθούν. Τυχόν σημειώσεις σας πάνω στα θέματα δεν θα βαθμολογηθούν σε καμία περίπτωση. Κατά την αποχώρησή σας, να παραδώσετε μαζί με το τετράδιο και τα φωτοαντίγραφα.
 3. Να απαντήσετε στο τετράδιό σας σε όλα τα θέματα μόνο με μπλε ή μόνο με μαύρο στυλό με μελάνι που δεν σβήνει. 
4. Κάθε απάντηση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.
5. Διάρκεια εξέτασης: τρεις (3) ώρες μετά τη διανομή των φωτοαντιγράφων.
6. Χρόνος δυνατής αποχώρησης: 10.00 π.μ. 
 
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ KΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ  ΤΕΛΟΣ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ 
ΤΕΛΟΣ 3ΗΣ ΑΠΟ 3 ΣΕΛΙΔΕΣ

Φιλολογικό Φροντιστήριο
Έκθεση 2016 
Ενδεικτικές απαντήσεις
Επιμέλεια: Νίκος Δημητρακάς, Άρτεμις Μάνθου
 
A1. O Παπανούτσος στο κείμενό του πραγματεύεται το ζήτημα της πραγματικής
φιλίας. Αρχικά θεωρεί τη φιλία σπάνιο και πολύτιμο συναίσθημα αφού ως έννοια είναι
συνώνυμη με την αγάπη. Στη συνέχεια ορίζει τη φιλία , επικαλούμενος και τον Αριστοτέληπου τη θεωρεί <εύνοια>, ως αμοιβαία συναισθηματική ανταπόκριση μεταξύ
δύο ανθρώπων. Αναφέρει ακόμα ότι, σύμφωνα με τον Αριστοτέλη, φιλίες δημιουργούνται
 για τρείς λόγους. Ο πρώτος είναι το προσωπικό όφελος, ο δεύτερος η απόλαυση της
 συντροφιάς κάποιου. Και στις δυο περιπτώσεις όμως επισημαίνει ότι σκοπός είναι το
 κέρδος.Ο τρίτος λόγος όμως είναι η πραγματική φιλία. Το να συναναστρέφεται κάποιος
 κάποιον ανιδιοτελώς, επειδή έχει την ίδια κλίμακα αξιών μαζί του. Τέλος προβάλλει την
 αναγκαιότητα της πραγματικής φιλίας, για την αντιμετώπιση των δυσκολιών της ζωής.
 
Β1.α λάθος
β σωστό
γ σωστό
δ σωστό
ε λάθος
 
Β2.α) Η τρίτη παράγραφος του κειμένου αναπτύσσεται με διαίρεση και παραδείγματα
Διαίρεση: διαιρείται η έννοια φιλία ως προς το σκοπό δημιουργίας μιας φιλικής σχέσης
και προκύπτου ως αποτελέσματα της διαίρεσης: «δια το χρήσιμον», «δι ηδονήν» και
«δια το αγαθόν»
Παραδείγματα: παραδείγματα υπάρχουν εντός των παρενθέσεων (για τις
υποθέσεις.....φιλοδοξίες μας) και (είναι διασκεδαστικός...συμπαίκτης)
Συμπληρωματικά θα μπορούσαμε να πούμε ότι χρησιμοποιείται αιτιολόγηση: «επειδή
 ο ένας μας είναι στον άλλο χρήσιμος…», «επειδή μας προξενεί ευχαρίστηση…», «επειδή
 δηλαδή είμαι εγώ αυτός που…».
 
β)Άλλωστε: προσθήκη
δηλαδή: επεξήγηση
όταν: χρόνο, προϋπόθεση
λοιπόν: συμπέρασμα
 
Β3.α) εγκωμίασαν-εκθείασαν, εξύμνησαν
ευχαρίστηση-απόλαυση, τέρψη
συναναστροφής-επαφής, παρέας
ακατάλυτη-ακλόνητη, αδιάσπαστη
φθείρεται-εκφυλίζεται, καταστρέφεται
β) οικεία-ξένα, ανοίκεια
επιδέξιος-ακατάλληλος, αδέξιος
ωφέλεια-ζημιά, βλάβη
αξία-απαξία
αυστηρό-επιεική
 
Β4.α) «δια το χρήσιμον»: χρησιμοποιεί εισαγωγικά για να δηλώσει ότι αντιγράφει από
κείμενο του Αριστοτέλη
«αγαπά»: για να δηλώσει αμφισβήτηση αλλά ακόμα και ειρωνεία
(υλικό και ηθικό) : χρησιμοποιεί παρένθεση για να παραθέσει λεπτομέρειες έτσι ώστε να
γίνει πιο κατανοητό το νόημα της λέξης “κέρδος”. Ο λόγος εντός της παρένθεσης έχει
  επεξηγηματικό χαρακτήρα.
β) Στη δεύτερη παράγραφο του κειμένου ο συγγραφέας χρησιμοποιεί β ενικό πρόσωπο
για να κάνει το λόγο του πιο οικείο, πιο ζωντανό και συνεπώς πιο κατανοητό απ’ τον
αναγνώστη. Το β΄ λειτουργεί γενικευτικά (αντί του γ΄ ενικού, για να δηλώσει γενικά τον
 άνθρωπο).
Στην τρίτη παράγραφο χρησιμοποιεί α΄ πληθυντικό πρόσωπο για να εντάξει και 
τον εαυτό του στις περιπτώσεις των φιλικών σχέσεων που διαπραγματεύεται. Σκοπός του
 είναι να αποκτήσει την εύνοια του αναγνώστη, έτσι ώστε οι ιδέες του να τύχουν ευρύτερης 
αποδοχής. Ταυτόχρονα δημιουργεί ένα ύφος ζωντανό και οικείο.
 
Γ. Παραγωγή λόγου
Θέμα: Τα χαρακτηριστικά της γνήσιας φιλίας και ο ρόλος των μέσων κοινωνικής
 δικτύωσης /διαδικτύου στη δημιουργία σχέσεων φιλίας.
Επικοινωνιακό πλαίσιο: Ομιλία σε σχολική εκδήλωση με θέμα τις ανθρώπινες σχέσεις 
στη σύγχρονη εποχή.
 
Αγαπητοί καθηγητές, συμμαθητές και συμμαθήτριες,
 
Η σημερινή εκδήλωση που διοργανώνει το σχολείο μας είναι αφιερωμένη στις
 ανθρώπινες σχέσεις, οι οποίες, σε μια εποχή που τα ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας
 έχουν κυριαρχήσει, μοιραία επαναπροσδιορίζονται σε μια προσπάθεια να 
προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Αξιοποιώντας λοιπόν την ευκαιρία που μου 
δίνεται στο πλαίσιο αυτής της εκδήλωσης θα μιλήσω για τη φιλία, η οποία 
διαχρονικά διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της ανθρώπινης 
προσωπικότητας.
Η δημιουργία φιλικών σχέσεων αποτελεί ένα εγγενές ανθρώπινο χαρακτηριστικό. 
Υπαγορεύεται από την κοινωνική φύση του ανθρώπου και ικανοποιεί βασικές 
ανθρώπινες ανάγκες, από την εκπλήρωση των οποίων εξαρτάται η ευτυχία του 
ανθρώπου. Κάθε σχέση βέβαια δεν είναι φιλική, ακόμη κι αν ονομάζεται τέτοια, 
γιατί η γνήσια φιλία προϋποθέτει καταρχήν έναν κοινό κώδικα επικοινωνίας. 
Το πρώτο πράγμα που αναζητούμε σ΄ ένα φίλο είναι κοινά ενδιαφέροντα και κοινές 
αξίες. Συνήθως, ψάχνουμε την «αδερφή ψυχή», κάποιον που να αφουγκράζεται 
τις ανησυχίες μας και να μοιράζεται το όραμα μας για τη ζωή. Ιδιαίτερα εμείς οι νέοι
, που βρισκόμαστε σε μια διαρκή ρήξη με τον «κόσμο των μεγάλων» επιζητούμε τη 
συντροφιά ανθρώπων που βλέπουν τα πράγματα από την ίδια οπτική γωνία με μας.
Ωστόσο, γρήγορα διαπιστώνουμε ότι δεν είμαστε ίδιοι. Παρόλες τις ομοιότητές μας, 
είμαστε διαφορετικοί και στην ιδιαιτερότητά μας συνίσταται η μοναδικότητά μας. 
Αυτό που περιμένουμε λοιπόν από τους φίλους μας είναι η αποδοχή. Θέλουμε να
 σεβαστούν την ιδιαιτερότητά μας και δείξουν ανοχή απέναντι στα μειονεκτήματα
 και τα ελαττώματά μας. Αυτό δεν σημαίνει ότι η γνήσια φιλία δεν αποδέχεται την 
κριτική. Τα αντίθετο, την έχει ανάγκη για να αναπτυχθεί και να στεριώσει. 
Η καλοπροαίρετη κριτική και ο ειλικρινής διάλογος, που διεξάγεται σε ένα κλίμα 
αμοιβαίας εμπιστοσύνης και εχεμύθειας, αποτελούν πραγματική ευκαιρία για να
 γνωρίσουμε πραγματικά τον εαυτό μας και τον άλλο, θέτοντας τα θεμέλια μιας
 γνήσιας φιλίας. Πάνω από όλα όμως αυτό που κρίνει την ουσιαστική φιλία είναι 
η έμπρακτη απόδειξη των προθέσεων και των συναισθημάτων μας, με ανιδιοτέλεια
 και πνεύμα αλληλεγγύης. 
Εύλογα αναρωτιέται κανείς για τη δυνατότητα ανάπτυξης τέτοιων σχέσεων στον 
εικονικό κόσμο του διαδικτύου, όπου συχνά αναζητούμε εμείς οι νέοι την «αδερφή 
ψυχή», ανάμεσα σε χιλιάδες «διαδικτυακούς φίλους». 
Το διαδίκτυο, αναμφισβήτητα έχει φέρει επανάσταση στις ανθρώπινες σχέσεις, 
δημιουργώντας τη δυνατότητα γνωριμίας με ανθρώπους από κάθε γωνιά της γης
 μέσα από ένα σύνθετο πλέγμα κοινωνικής δικτύωσης. Περισσότερο από κάθε άλλη
 εποχή ο σύγχρονος άνθρωπος φαίνεται να έχει τη δυνατότητα να διευρύνει τον 
κύκλο των επαφών του αλλά και να διατηρήσει επαφή με φίλους του που έχουν 
φύγει μακριά, γεφυρώνοντας το χάσμα της απόστασης. Τα μέσα κοινωνικής
 δικτύωσης, αποτελώντας έναν χώρο ελεύθερης έκφρασης απόψεων και κατάθεσης
 βιωμάτων, ικανοποιούν σε μεγάλο βαθμό την ανάγκη μας για επικοινωνία. 
Εμείς οι νέοι μπορούμε να περιπλανιόμαστε ώρες στον κόσμο αυτό, 
ανταλλάσσοντας νέα, σκέψεις και συναισθήματα και προσθέτοντας νέους «φίλους»
 στη λίστα μας. Έτσι έχουμε την αίσθηση ότι νικάμε την ανία και τη μοναξιά.
Πολλές φορές ωστόσο η αίσθηση αυτή αποδεικνύεται τραγική αυταπάτη. 
Οι διαδικτυακοί φίλοι είναι «εικονικοί». Η απρόσωπη επαφή εξάλλου δημιουργεί
 συχνά αμφιβολίες για την πραγματική τους ταυτότητα. Ποτέ δεν μπορείς να 
είσαι σίγουρος για το πρόσωπο που κρύβεται πίσω από την ελκυστική φωτογραφία.
 Κι αν ποτέ αποφασίσεις να το συναντήσεις,  υπάρχει πιθανότητα όχι μόνο να
 απογοητευτείς αλλά και να εκτεθείς σε σοβαρό κίνδυνο. Επιπλέον, η απουσία
 διαπροσωπικής επαφής δεν αφήνει πολλά περιθώρια για ειλικρινή κατάθεση 
ψυχής και πολύ περισσότερο δεν αφήνει περιθώριο για έμπρακτη απόδειξη της 
φιλίας.
Συμπεραίνουμε λοιπόν ότι η διαδικτυακή επικοινωνία μπορεί να στηρίξει μια
 φιλική σχέση όχι όμως να την υποκαταστήσει. Η διαπροσωπική επαφή και 
καθημερινή τριβή αποτελούν βασική προϋπόθεση για να θεμελιωθεί μια
 γνήσια φιλία και αυτό είναι κάτι που δεν πρέπει να ξεχνάμε.
Ευχαριστώ που με ακούσατε.
Λέξεις 583
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου